לרישום לקורס לחצו כאן >>>

intensiveiאינטנסיב 1 – הלב הוא העניין: מנוע ההתבגרות של הילד

קורס זה מספק היכרות והבנה של מושגי היסוד הבסיסיים לגישה ההתפתחותית – היקשרותית של ניופלד. משתתפי הקורס אינטנסיב 1 הם לרוב אנשי מקצוע, או הורים המחפשים קורס ברמה אקדמית. אין צורך ברקע כלשהו במדעי החברה. מוקד הקורס הוא ילדים ואלה האחראים להם, אך קורסי האינטנסיב לרוב מועילים גם למטפלים העובדים עם מבוגרים וכן כאלה העוסקים בטיפול זוגי.

קורס זה הוא תנאי מקדים לקורס אינטנסיב 2.

המודל התיאורטי – הגישה ההיקשרותית התפתחותית

המודל ההיקשרותי – התפתחותי הוא פרי עבודתו רבת השנים של דר׳ גורדון ניופלד, אשר עסק בחקר, זיקוק וסיתנזה תיאוריות וגישות שונות להתפתחות נפש האדם. המודל מושרש בפסיכולוגיית עומק, מבוסס על פרדיגמה התפתחותית ונשען על תיאורייה מתקדמת של היקשרות. מודל זה עולה בקנה אחד עם המחקרים המתקדמים ביותר במדעי המוח. מודל זה נמצא בשימוש במשך כארבעים שנות פרקטיקה, הדרכה הורית והתבוננות אישית. המודל ניתן ליישום במגוון רחב של הקשרים: הורות, בית הספר, תכניות לחינוך מיוחד, טיפול, אימוץ, אומנה, תכניות התערבות ברווחה וכן הלאה.

מודל זה נשען על גישה התפתחותית ונוגדת את הגישות הקוגניטיביות – התנהגותיות הנפוצות כיום, וכן נוגדת את הגישה הרפואית של חיפוש אחר הפרעות ועקב כך, רבים מוצאים בגישה זו אלטרנטיבה מרעננת לגישות הנפוצות כיום. הגישה ההתפתחותית המדוברת בשדה כיום אינה נחלת הכלל עקב טרמינולוגיה אזוטרית, מבנים מורכבים וריבוי תיאוריות. המודל ההיקשרותי – התפחותי של דר׳ ניופלד ייחודי בהקשר זה ובכך שמתאמץ להנגיש את גישתו לכלל.

מטרת הקורס

המטרה העיקרית היא להבין את הילדים שבטיפולינו. כל התערבות צריכה להיות מבוססת על תובנה, אם היא עתידה לשנות ילדים מהפנים אל החוץ ולהוות שינוי ארוך טווח. השאיפה היא לעשות הרבה יותר מאשר שינוי התנהגותי – אלא גם לחשוף את התהליכים של השתנות פנימית. על ידי הסרת המכשולים לתהליכים ההתפתחותיים המולדים, ניתן להרים את תקרת התפקוד ולהתקרב הרבה יותר לחשיפת הפוטנציאל ההתפתחותי של ילד. ישנם בעיות שלא ניתן לפתור, אבל עדיין ניתן להתייחס להיתקעות סביב הבעיה. מטרת קורס זה הוא לספק למשתתפים את המושגים העיקריים להבנת ילדים ולספק את הכלים להתערבות שיובלו לשינוי ארוך טווח.

מנושאי הקורס:

החומר בקורס מאורגן סביב המבנים של הבשלה והיתקעות, העומדים בבסיסו של המודל ההתפתחותי. הניתוח הייחודי והמקיף של דר׳ ניופלד מתאר שלושה תהליכים התפתחותיים נפרדים: היקשרות, פגיעות ובשלות שהופכים את המונח ״חוסר בשלות פסיכולוגית״ להרבה יותר מאשר תובנה אינטואטיבית. שלושה תהליכים אלה שזורים יחדיו ומרכיבים מפה תלת מימדית שמסייעת למקם את הילדים על רצף התפתחותי וכך חושפת את הדרך להנעת תהליכי ההתפתחות מחדש. ניתוח שלושת גורמי מפתח אלה ייחודי בשדה התיאורטי והטיפולי והאינטגרציה של שלושת גורמים אלה והפיכתם למודל פעיל ועקבי מהווה פריצת דרך בספרות הפסיכולוגית. מבנה ההיתקעות הופך לעקרון שמסביר מגוון רחב מאוד של בעיות והתנהגות בעייתית. כאשר משתתפי הקורס הם מורים, ניתן להוסיף את המבנה של ׳מנוע הלמידה׳ להבנת ההשלכות של מבנים אלה על השדה הבית ספרי.

חלק א׳: גורם הבשלות – מדוע הלא בשלים מתקשים בלמידה והתנהגות
מבט על שלושה תהליכים טבעיים בהם ילדים מתפתחים והחסרים ובעיות תפקודיות המופיעות כתוצאה מעיכוב התפתחותי

חלק ב׳: גורם הפגיעות – מדוע ילדים מסויימים נתקעים
ניתוח שורשי ההיתקעות הכוללים הכרה בתפקיד הרגש בבשלות והבנה מה עלול להשתבש. חלק זה כולל גם סיכום הדרכים הבסיסיות בהן המוח מגן על הילד מפני פגיעות שקשה מדי לשאת.

חלק ג׳: גורם ההיקשרות – מדוע הלא בשלים זקוקים להיקשרות לאלה האחראים להם
היכרות עם החזק יותר מכל הדחפים האנושיים, שלעתים קרובות נתקע או מתעוות עקב המנוסה מפני פגיעות. דיון זה יכלול סקירה של בעיות היקשרותיות הבולטות כאשר ילדים נתקעים רגשית והתפתחותית.

חלק ד׳: עבודה עם ילדים תקועים – גישה תלת-זרועית
למרות שהאתגר המיידי הוא לעבוד סביב ההיתקעות והבעיות הנלוות אליה, האתגר האולטימטיבי הוא לשחרר ילדים מהיתקעותם ולעורר את התהליכים הטבעיים בעזרתם ילדים יתבגרו.

מהנושאים הנלמדים:
* תפקיד ההיקשרות באישיות ובהתנהגות
* העיכוב ההתפתחותי העומד בבסיס סימפטומים רבים ובעיות רבות בילדים ומבוגרים
* המצב של מגננה מפני פגיעות וההשלכות על תפקוד והתנהגות
* היתקעות כבעיה הנפוצה ביותר של הילדות
* גישה תלת-זרועית להשפעה עמוקה וארוכת טווח
* היסודות של גישה היקשרותית
* הבעיות של שימוש בתוצאות ובענישה עם ילדים תקועים
* תפקיד הרגש באישיות ובהתנהגות
* דרכים לרכך מגננות מפני פגיעות
* שלוש התערבויות ליבה שמעוררות את תהליכי ההבשלה
* צמיחה אישית כתרפיסט והשפעה על יעילות הטיפול
* אסטרטגיות ידידותיות התפתחותית להתמודדות עם בעיות הנובעות מהיתקעות
* הבעיות עם משמעת מבוססת פרידה ואלטרנטיבות לאסטרטגיות אלו.

קהל היעד ויישום המודל בשדה

בהשתלמויות המקצועיות משתתפים מגוון רחב של אנשי מקצוע וכן הורים שמחפשים חוויית לימוד ברמה אקדמית. אין צורך ברקע או לימוד רשמי במדעי החברה. למרות שעיקר מיקוד הקורס הוא ילדים והאחרים להם, מטפלים נוספים כגון פסיכותרפיסטים למבוגרים, מטפלים זוגיים וכן הלאה מצאו שימוש נרחב לנלמד בקורס. מבין המשתתפים ניתן למצוא מחנכים מכל הסוגים, הורים וסבים, מומחים התנהגותיים, יועצים, תרפיסטים, מטפלים באומנות, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, רופאי משפחה ורופאי ילדים, אחיות, עו״סים, מדריכי נוער, רבנים, הורי אומנה ואימוץ. הקורס מומלץ במיוחד עבור כל מי שעוסק בהדרכה הורים וייעוץ להורים.

סיליבוס הקורס

מפגש 1:  ייחודיות הגישה

בחלק זה נקבל מבט על אודות הנחות היסוד, עקרונות וייחודיותה של הגישה ההתפתחותית היקשרותית אשר פיתח דר׳ ניופלד. נתבונן על שלושת המפתחות העיקריים בעזרתם ניתן להבין ילדים.

מפגש 2: גורם הבשלות

שלושה תהליכי הבשלה אחראים על הנעת ילדינו לעבר בגרותם הרגשית. נזהה תהליכים אלה עם התיאוריות ותיאורטיקנים מהם נבעו. נכיר לראשונה את מבנה ההיקתעות כהסבר הסביר ביותר לרוב בעיות הלמידה וההתנהגות. נלמד אודות ההבדלים המהותיים בין הגישה ההתפתחותית לגישה ההתנהגותית או לימודית.

מפגש 3: תהליך ההתהוות

אם התנאים מאפשרים זאת, ילד ינוע להפוך ליותר חיוני כישות עצמית. תהליך ההתהוות אחראי על מגוון תכונות אנושיות נהדרות כגון סקרנות, עצאמות, אחריות, תחושת שליחות, משחק התהוותי ועוד. נלמד אודות הגורמים העיקריים המביאים להיתקעות תהליך ההתהוות, כולל תגובות טיפוסיות שלנו כלפי ילדים בהיעדר פירות ההתהוות.

מפגש 4: תהליך ההסתגלות
בתנאי שהכל מתפתח כשורה, ילדים היו משתנים לנוכח מה שאינם מסוגלים לשנות. פירות תהליך ההסתגלות כוללים גמישות, יכולת התאוששות, תושיה, ועוד. המפתח לתהליך צמיחה בסיסי זה נחשף, נדון בו ובגורמים המפריעים להתפתחות טבעית זו.

מפגש 5: הסתגלות, אגרסיביות ומשמעת

אגרסיביות הוא מה שמתרחש בהיעדר הסתגלות. תובנה זו לאגרסיביות משנה מן היסוד את תגובותינו. מכיוון שגישות רווחות למשמעת מניחות שישנה יכולת להשתנות בעת היתקלות בתסכול, אך אינן מספקות את התנאים ההכרחיים לשינוי זה, גישות אלו נותרות בלתי יעילות ואף מובילות לתוצאה הפוכה בעת שימוש בהם עם ילדים שאינם סתגלנים. מוצעות גישה חלופית למשמעת.

מפגש 6: תהליך האינטגרציה
מה שמניע ילד להפוך לאדם מתחשב ומתורבת הוא היכולת לחוות רגשות ומחשבות סותרים. ניתן לקרוא לזה ליטוש האחרון של הטבע. נבחן את תפקודו של הקורטקס הפרה-פרונטלי ואת תפקידו בתהליכי התפתחות.

מפגש 7: האפקט הממתן

במפגש זה נתבונן מקרוב אודות עבודתו של תהליך האינטגרציה ואת חלקו בהפיכת ילד לבוגר מתון, בעל יכולת לגבורה, סבלנות, עבודה, מוסריות, איזון ועוד. כמו כן נדון בתהליך האינטגרציה החוסם את האופציה להתנהגות אימפולסיבית, כולל התנהגות אגרסיבית.

מפגש 8: גורם הפגיעות
לכל מוח אנושי היכולת להתגונן מפני פגיעות שהיא קשה מדי לשאת. נדון בשלושת מנגנוני ההגנה האנושיים. כמו כן נדון בגורמים השונים המובילים ילדים מסוימים להיות פגיעים יותר מאחרים. נתבונן בהשלכות ההגנות על הלמידה וההתנהגות.

מפגש 9: פגיעות ובשלות

רגש הוא המנוע לבשלות, אבל על מנת שהמנוע יעבוד ילדים צריכים להיות מסוגלים לחוש את רגשותיהם הפגיעים. הבעיה עם רגש הוא הפגיעות המתעוררות במי שחש את רגשותיו ועקב כך מפתח נטיה להתגונן מפניהם. נתבונן ונדון בהשלכות.

מפגש 10: גורם ההיקשרות
הגורם העוצמתי ביותר בבשלות הוא ההיקשרות. נבחן את התיאורטיקנים שונים ואת המבנים השונים המחברים את חלקי הפאזל של תיאוריית ההיקשרות. אין דבר בעל השלכה גדולה יותר על ילד מאשר התמודדות עם פרידה. נבחן לאור הגישה ההיקשרותית את תסביך הפרידה ואת חלקו בבסיס חלק נכר מבעיות הילדות.

מפגש 11: כיצד ילדים אמורי להיקשר

דר׳ ניופלד מציג את המודל השש-שלבי שגיבש אודות פיתוח היכולת למערכת יחסים. משתתפים לומדים לזהות את האופן בו ילדים נקשרים. בנוסף נדון בהשלכות של ההגנות – של המנוסה מפני פגיעות – על ההיקשרות.

מפגש 12: כיצד היקשרות מעצימה
ההקשר של גידול ילדים הוא ההיקשרות למבוגרים האחראים להם. יש ביכולתה של תובנה זו לשנות את האופן בו מגדלים ילדים בתרבות המודרנית, בבית ובבית הספר. היקשרות היא הכח החזק ביותר של היקום, אך יש צורך להפעילו. במפגש זה נציג גם כן את המבנה של רצון נגדי, השלכות מבנה זה על ההורות וההוראה.

מפגש 13: דינמיקת האלפא

היקשרות הנה היררכית בטבע וצריכה להיות כך על מנת להוציא לפועל את מטרתה. הבנת אינסטינקטי האלפא, בנוסף לתסביך האלפא, היא קריטית על מנת להבין ילדים ולפתח מערכת יחסים נכונה. לתסביך האלפא פנים רבות ונמצאת בליבה של בעיות ילדות משמעותיות, כולל ילדים תובעניים, ילדים תחרותיים והבריון.

מפגש 14: ביישנות והינתקות
אנו לא יכולים באמת להבין ילדים מבלי להבין את הקוטביות שבהיקשרות. ביישנות מוצגת כאינסטינקט היקשרותי המאפשרת להגן על היקשרויות קיימות. הינתקות כהגנה מהווה הגנה היקשרותית עוצמתית שנמצאת בליבה של מספר סימפטומים וסינדרומיים מעוררי דאגה.

מפגש 15: היקשרות ובשלות

הקשרים העיקריים של ילדים יוצרת את הרחם בו בשלות מתפתחת. מנוחה ושובע הם המפתחות לפירות ההיקשרות. נדון באפון בו נספק תנאים אלה לילדים.

מפגש 16: איסוף ילדינו
נציג את הגישה המשולבת לעבודה עם ילדים תקועים. מכיוון שאנו זקוקים להקשר של היקשרות על מנת לעבוד עם ילדים תקועים, העדיפות העליונה היא טיפוח מערכת יחסים פעילה. נדון באופן בו נתחיל לעורר אניסטינקטים של קירבה אצל ילדים.

מפגש 17: גישור ושידוך

ילדים לא יחזיקו בנו, אם אנו לא נאחז בהם. טיפוח מערכת יחסים פעילה כוללת גישור כל מה שעלול להפריד. ילדים תקועים אינם פתוחים ליצירת מערכת יחסים בצורה ישירה ומיידית. יש צורך בשימוש בהיקשרויות קיימות על מנת לעורר את ההיקשרויות להן הילד זקוק.

מפגש 18: פיצוי על היתקעות
חסר תוחלת להיאבק כנגד סימפטומים של היתקעות. לפני שנוכל לשחרר ילדים מהיתקעות, עלינו למצוא דרך לעבוד מסביב לחסרים ההתפתחותיים ולסימפטומים ההתנהגותיים הקיימים. נדון בששה דרכי פעולה עם ילדים תקועים.

מפגש 19: ריכוך הגנות

כשילדים מקבלים חזרה את רגשותיהם הפגיעים, ניתן להעמיק היקשרות והבשלות מתפתחת באופן ספונטני. היפוך הגנות צריך להיות הכמיהה האולטימטיבית שלנו. במפגש זה נדון בדרכים טבעיות בהן ניתן להגשים יעד זה.

מפגש 20: לעורר את תהליכי ההבשלה
בחלק האחרון נדון בשלושה אמצעים לזרז צמיחה שמהווים גם תחליף יעיל למשמעת קונבנציונלית. כלים אלה של צמיחה הנם קלים לשימוש, באופן יחסי, ויכולים להוביל לתוצאות עמוקות וארוכות טווח.

להרשמה